torsdag 18 juli 2013

Jordgubbs- och Rabarbermarmelad

För några dagar sen var det första gången jag provade på att göra jordgubbs- och rabarbermarmelad, det blev väldans gott! Vi har ett stort jordgubbsland här hemma och vi har nog fått en hel del jordgubbar redan. Så jag tänkte att jordgubbs- och rabarbersaft är gott, alltså kan marmelad av jordgubb och rabarber också vara gott. 
Jag har nämligen redan gjort rabarbermarmelad i sommar och följt ett recept jag är riktigt nöjd med. Jag lade bara till jordgubbar och lite mera socker.

Här kommer receptet

3 glasburkar med marmelad
ca 1 liter jordgubbar
300g syltsocker
600g skalad och skivad rabarber

Rensa jordgubbarna om du inte redan har gjort det. Skiva stora jordgubbar (de små jordgubbarna kan man lämna hela) och lägg i en skål med syltsockret. Rör om så att allt blandas.
Lägg den skalade och skivade rabarbern i en kastrull och låt koka upp (man kan lägga i en matsked vatten så att inte rabarbern bränns fast i bottnen). Rör om då och då så att allt blir ungefär lika mjukt. Hur länge man kokar rabarbern väljer man själv, beroende på om man vill ha rabarberbitar i eller inte. Jag lät rabarbern koka helt sönder och det tog ca 15 minuter. Tillsätt jordgubbarna och syltsockret i rabarbermassan. Låt koka en stund så att sockret smälter och även jordgubbarna blir mjuka. Här får man också själv bestämma hur mycket man vill koka jordgubbarna. Jag ville ha en ganska så slät marmelad så det fick koka en bra stund. Till slut tryckte jag jordgubbarna mot kastrullkanten med en sked så att de gick sönder. Skumma marmeladen och stäng av plattan och dra bort kastrullen från värmen och låt det svalna några minuter. Häll upp marmeladen i glasburkar och lägg på locket direkt. Förvara svalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar