lördag 20 juli 2013

Syltrutor

 Ett ganska så enkelt recept med lite ingredienser, men ack så gott! Vi fick besök senare samma kväll som jag hade provat på dessa, och kakorna var väl uppskattade. 
Jag hittade inspiration i en bok med titeln ''Baka i långpanna'', men jag ändrade lite på ingredienserna så det blev en mördegsbotten.


Syltrutor, ca 30 st
100g  rumsvarmt smör eller margarin
½ dl socker, knappt
2 1/4 dl vetemjöl
valfri sylt, jag använde hemmagjord jordgubbssylt

Vispa ihop smör och socker. Tillsätt lite mjöl i taget tills degen får en passlig konsistens, men inte för tjock! Linda in degen i plastfolie och låt stå i kylskåp ca 30 minuter. Lägg nästan all deg på en plåt klädd med bakplåtspapper och kavla ut den till en fyrkant. Tryck upp kanterna en aning. Bred på ett syltlager ovanpå mördegsbottnen. Ta den resterande degen och kavla ut den på en lätt mjölad arbetsbänk. Skär ur remsor och lägg dem över sylten i ett valfritt mönster (jag valde rutor). Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i ca 15 minuter. Skär i rutor medan ''kakan'' är varm. Förvara i rumstemperatur med tättslutande lock.

3 kommentarer:

  1. Jag bakade det för min sons födelsedag i Estland! Tack!

    SvaraRadera
  2. Dags igen, fortfarande bra recept, i morgon ska kakorna transporteras fran Tallinn till södra Estland!

    SvaraRadera