lördag 13 juli 2013

Mandeltårta med bär

Detta får bli mitt första inlägg på min nya blogg. Lite svårt att veta vad jag ska skriva, eller hur jag ska lägga upp inläggen, men jag lär mig säkert snart. 
Jag kan passa på att säga att de recept jag lägger fram här har jag hittat lite här och var under en längre tid. Bakning har nämligen blivit ett av mina intressen under det senaste året, så jag minns inte varifrån jag skaffat alla recept.

 Första tårtan får bli en mandeltårtbotten, som jag tyckte att jag måste testa.






Här kommer receptet:

Botten 
500g mandelmassa
3 ägg

Dekoration
1½ dl vispgrädde
jordgubbar
blåbär

Riv mandelmassan och blanda ihop det med äggen, rör väl så allt blandas ordentligt. Grädda i 175 grader på nedersta fasen i ugnen ca 25 minuter, tills kakan fått fin gulbrun färg.
Låt kakan kallna på galler.

Vispa grädden, men inte för hårt (sockra grädden lätt om du vill, men jag tyckte det var onödigt eftersom jordgubbar är så söta). Bred eller spritsa grädden över mandelbottnen och lägg på bären. Klart!

Jag lät mandelbottnen stå i kylskåp över natten och garnerade den nästa dag, och det gick hur bra som helst. Kom ihåg att lägga en plastpåse över så den inte torkar i kylskåpet bara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar