tisdag 23 juli 2013

Yoghurtcupcakes med chokladfrosting

 Det kommer att bli en del inlägg på sånt jag bakat före jag startade bloggen också. Tyvärr har jag inte tagit kort på allt jag gjort, lite synd eftersom det finns saker jag gärna skulle ha visat upp. Lyckligtvis har jag i alla fall tagit kort på åtminstone några bakverk jag har varit nöjd över!

Här är några cupcakes jag testade på att baka i vintras (sju färdigt dekorerade, en till varje familjemedlem). Väldigt goda och krämiga muffins, det på grund av yoghurten i dem tror jag. Chokladfrostingen passade även väldigt bra till!



Yoghurtcupcakes, ca 12 normalstora muffins

115g osaltat smör, smält och avsvalnat
2 dl socker
1 ägg, gärna rumsvarmt
1½ dl turkisk yoghurt (naturell yoghurt går lika bra!)
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
en nypa salt

Smält smöret och ställ åt sidan för att svalna. Vispa socker och ägg pösigt. Tillsätt smör och yoghurt och rör slätt. Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt och rör sedan ner det i äggsmeten. Vispa till en slät smet och fördela i muffinsformar med en sked. Grädda på 180 grader i 20-25 minuter, tills muffinsen fått en fin gyllenbrun färg. Låt svalna på galler.

Jag spritsade på denna chokladfrosting, pudrade över lite oboypulver och strössel, och toppade med en chokladfigur (smält choklad som ringlats ut på bakplåtspapper och fått stelna).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar