söndag 4 augusti 2013

Tårta till Pappa


En tårta till min pappa, som fyllde år för några dagar sen. Eftersom det är sommar ville jag göra en tårta som skulle se somrig ut. Själv tycker jag att jag lyckades bra med det, bär hör ju till sommaren! 

En chokladtårtbotten fylld med jordgubbar, hallon och blåbär.
Även 250g mascarpone blandat med 3 dl lättvispad grädde, 
1 msk vaniljsocker och 2 msk strösocker.
Och i samma lager som jag hade jordgubbarna lade jag ett lager lemon curd för att få en lite syrligare smak.

Chokladkaka  18 cm i diameter
225g rumsvarmt smör                   
2½ dl farinsocker             
2½ dl mjölk  
100g choklad
4 äggulor
4 dl vetemjöl
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1½ tsk bakpulver
4 äggvitor

Rör samman smör och socker till en mjuk jämn massa. Värm mjölken försiktigt i en kastrull tillsammans med chokladen tills den smält. Låt blandningen svalna. Rör ner äggulorna en i taget i smör- och sockerblandningen.
Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver i en skål. Blanda ner det samt den avsvalnade chokladmjölken i smörblandningen lite i taget. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och vänd ner det i smeten. Kläm fast ett smörpapper i botten på kakformen. Smöra och mjöla kanterna. Häll smeten i formen och grädda i nedersta fasen ca 50 minuter på 175 grader. Låt den svalna något innan den tas ur formen och får kallna på galler.

Jag lät kakan stå till nästa dag innan jag fyllde den med godsakerna ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar