söndag 18 augusti 2013

Blåbärsrutor

Nu på sensommaren när det finns mycket blåbär passar det utmärkt att baka något av bären! Jag bestämde mig för att göra blåbärsrutor av de blåbär jag hade plockat. Receptet på rutorna har jag blandat ihop lite själv och mixat olika varianter, och resultatet blev jätte bra! Väntar man tills nästa dag är rutorna ännu saftigare när de har fått ''dar sig''. 
Detta räcker till en långpanna, ca 35 x 40cm, med blåbärsrutor.
Botten
300g rumsvarmt smör
2 dl socker
3 ägg
2 msk vaniljsocker
2 msk bakpulver
9 dl vetemjöl
½ dl mjölk
ca 1 liter blåbär

Topping
100g smält smör
6-7 dl havregryn
2 dl rörsocker (strösocker, som jag använde går också bra)

Botten: Vispa smör och socker. Tillsätt ett ägg i taget under kraftig vispning. Blanda vaniljsocker, bakpulver och mjöl och rör ner det i smeten tillsammans med mjölken. Tryck ut degen i en långpanna, klädd med bakplåtspapper. Bred ut blåbären ovanpå så att hela botten fylls och tryck ner dem en aning.
Topping: Smält smöret och blanda ner havregryn och socker. Degen ska vara smulig. Strö ut smuldegen ovanpå blåbären. Grädda i mitten av ugnen i ca 30 minuter på 200 grader. Skär i rutor när kakan kallnat och förvara i en tät burk i rumstemperatur.

Man kan minska på blåbärsmängden om man tycker att det är för mycket. Själv tycker jag att det är godare och saftigare med mycket blåbär. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar