onsdag 28 augusti 2013

Tant Hannas Kakor

Detta är ett recept som min mamma har fått av sin faster. Ett recept på småkakor som inte går ur tiden, eftersom de ännu är väldigt omtyckta där hemma och på kalas! Själv tycker jag väldigt mycket om de här småkakorna, jag gillar nämligen både soda och potatismjöl i bakverk ;) De är också väldigt enkla att svänga ihop och går snabbt eftersom smöret inte behöver bli rumsvarmt.

ca 50 kakor
175g smält smör, eller margarin
3 dl socker
1 tsk soda
4½-5 dl vetemjöl
3 dl potatismjöl
1½ dl grädde

Låt det smälta smöret kallna en stund. Blanda samman socker, soda, vetemjöl och potatismjöl. Häll i grädden och det avsvalnade smöret och knåda samman till en jämn deg. Om degen känns för lös så tillsätt mera mjöl. Rulla till bollar och lägg ut på bakplåtspappersklädd plåt. Om man vill kan man trycka ut varje kaka en aning med en gaffel. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i 12-15 minuter, beroende på om man vill ha välgräddade kakor eller inte :)

Den här gången tryckte jag inte ut kakorna med en gaffel innan gräddning, men av vad jag gjort förut tycker jag att det blir bättre kakor om man trycker ut dem med en gaffel. Det är förstås bara att prova sig fram och komma underfund med hur man vill ha dem.

4 kommentarer:

  1. dethär receptet har oxo jag ärvt efter min moster.hon bakade alltid till jul och
    födelsedag, hon bakade oxo alltid sandbakelser efter ett gammalt recept.
    intressant att du är så intresserad trots din ungdom.jag älskar oxo att baka.

    Anci i Dalsbruk, Finland

    SvaraRadera
  2. Vad är soda för något? Tack snälla för svar Mvh Reija

    SvaraRadera
    Svar
    1. Soda är samma sak som bikarbonat. :)

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera