söndag 1 september 2013

Cake Pops av Tant Hannas kakor

Andra gången jag provar på att göra cake pops och resultatet blev de här som syns på bilden (4 av 14 stycken, två var till var och en i familjen). Inte de allra snyggaste cake popsen jag sett, men vad gör utseendet så länge smaken är god, och det kan jag lova att den var! Till och med min yngsta lillasyster Lilja var stormförtjust i dessa, hon som annars kan vara väldigt kräsen när det gäller annorlunda bakverk. 
Vi hade inga grillpinnar hemma, vilket jag upptäckte när degen var klar, så det fick duga med tandpetare denna gång. 

Här är receptet
Tant Hannas kakor 
50g philadelfia
ca 75g mjölkchoklad 
2 msk smör

Lägg Tant Hannas i en mixer/matberedare och kör till fina smulor. Tillsätt philadelfia och kör till en jämn massa. Exakta mängden kakor vet jag inte, för jag mixade kakor tills jag fick en konsistens som jag gillade. Rulla till runda bollar och stick in en grillpinne i var och en, jag gjorde 14 stycken. Lägg klubborna på en bricka och ställ i frysen ca 30 minuter. Smält chokladen och smöret och doppa sedan ner klubborna i chokladen. På hälften av cake popsen ringlade jag chokladen runt dem. Lägg på strössel efter behag, låt torka en aning och ställ dem på en bricka och lägg in i kylskåpet för att stelna. Man kan också lägga klubborna i en passande ''behållare'' för att inte förstöra toppen på dem :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar