tisdag 3 september 2013

''Ballerina'' whoopies

Min yngsta lillasyster Lilja tycker väldigt mycket om ballerinakex, och hon har flera gånger frågat om jag skulle kunna göra dem. Så en dag tycket jag att vi kunde prova på att baka ballerinakex! Eftersom vi är sju stycken i familjen stansade vi ut åtta (en i reserv, som kom till användning eftersom jag av misstag fällde en) ''överdelar'', så som ballerinakexen har. 
Resultatet blev ballerinakex med chokladfyllning och Lilja var väldigt nöjd med kakorna, som hon tyckte var jätte goda! :)
ca 40 enskilda kakor
100g rumsvarmt smör, eller margarin
50g strösocker
50g florsocker
1 ägg
½ tsk vaniljsocker
225g vetemjöl

Vispa smör och strösocker pösigt, tillsätt lite florsocker i taget och vispa väl. Knäck i ägget och rör kraftigt, så att smeten inte skär sig! Blanda vaniljsocker och mjöl och rör ner det i äggsmeten, blanda ordentligt till en fast deg. Plasta in degen och ställ den i kylskåpet minst en timme. Kavla ut degen på mjölat bakbord, 4-5mm tjock, och tryck ut runda kakor. Storleken får man bestämma själv, men jag gjorde dem ca 3 cm i diameter.Lägg kakorna på en plåt klädd med bakplåtspapper och grädda i ca 10 minuter på 170 grader. Jag lät kakorna få en fin brun färg runt kanterna, men man kan också lämna dem helt ljusa. Låt svalna på galler innan du fyller ballerinakexen eller whoopies.

Nu är det så att jag är väldigt bra på att svänga ihop olika fyllningar och inte skriva upp mängden på de ingredienser jag använder, utan jag smakar av lite och tillsätter mera av något om jag tycker att det behövs. Men jag kan skriva upp här, på ett ungefär, vad jag hade i ballerinakexen.

Chokladsmörkräm
50g rumsvarmt smör
ca 1½ dl florsocker
ca 2 msk kakaopulver
ca 4 msk oboypulver
1 msk mjölk

Vispa smöret fluffigt och tillsätt florsocker, kakao och oboy i omgångar. Rör ner mjölken och vispa ordentligt. Är krämen för lös så tillsätt mera florsocker, kakao eller oboy, beroende på smak. Spritsa eller bred på (det gjorde jag, men man får snyggare resultat om man spritsar) smörkrämen på de ''hela'' kakorna och tryck på överdelarna av kakorna. 

Man får som sagt prova sig fram till sin egen favoritsmak, eftersom jag inte är säker på mängderna här.
En närbild på ballerinakexen med mycket fyllning, mums! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar