måndag 12 augusti 2013

Kolakakor

Kolakakor är bland de småkakor jag bakar oftast, och en av mina favoriter om man ska bedöma smaken. Man kan göra dem både sega och knapriga, det första är min favorit. Dessutom gillar jag formen på kakorna som avviker från de flesta andra runda småkakor.

ca  60 kakor
200g rumsvarmt smör
1 3/4 dl socker
2 msk sirap
1½ tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
4½ dl vetemjöl

Vispa smör och socker pösigt. Tillsätt sirap och rör om så allt blandas. Blanda vaniljsocker, bakpulver och mjöl och rör ner det i smeten. Går det för tungt med elvisp så går det bra att arbeta in mjölet för hand (det brukar jag göra). Rulla ut längder i långpanna och tryck ut dem en smula med gaffel eller för hand. Grädda i mitten av ugnen i 12 minuter på 200 grader. Skär sneda snittar med en vass kniv medan kakorna är varma. Låt kallna på galler.

Lägger man i lite mera sirap och gräddar kakorna lite kortare tid (beroende på ugn) blir de ännu segare.

2 kommentarer:

  1. Dessa är goda. Fin blogg du har. Jag la till dig på Google+, då jag har en del recept själv på en blogg. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo jag såg det och tittade in på din sida. :)

      Radera